Er du også frustreret over elever, der keder sig i timerne? Du er ikke alene. Undersøgelse viser, at hele 65% af eleverne ofte eller af og til keder sig i skolen. Men der er heldigvis simple metoder til at vende denne udvikling.
Lad os se på, hvordan du kan skaber undervisning, der motiverer, engagerer og fanger eleverne.

Hvad ved vi om elevernes motivation?
En omfattende undersøgelse fra Tænketanken Mandag Morgen (*1) tegner et tydeligt billede af udfordringen med elevmotivation i den danske folkeskole. Hele 18% af eleverne rapporterer, at de ofte keder sig i skolen, mens yderligere 47% oplever kedsomhed af og til.
Særligt interessant er det, at kun 8% af eleverne efterspørger mere traditionel tavleundervisning, mens 36% direkte ønsker mindre af denne undervisningsform. Dette sender et klart signal om, at vi må gentænke vores tilgang til undervisning for at engagere eleverne.
Eksperimenter og kreativitet i centrum
Undersøgelsen peger på, at eleverne bliver særligt motiverede, når undervisningen giver plads til eksperimenter og kreativ udfoldelse. Det handler om at skabe rum for, at eleverne kan udforske forskellige løsninger og arbejde hands-on med stoffet.
En elev fra 6. klasse beskriver det rammende:
“Når man leger, så føles det ikke som undervisning, men man lærer noget som en leg. Så tænker man mere på legen end på, at det rent faktisk er undervisning, man laver.”
Den kreative brug af digitale værktøjer
Et overraskende aspekt af undersøgelsen er elevernes forhold til digitale værktøjer. Mens 62% ønsker flere muligheder for at bruge digitale værktøjer kreativt, er der kun 26% der efterspørger flere traditionelle online-øvelser.
Dette understreger vigtigheden af at skelne mellem aktiv og passiv brug af teknologi i undervisningen. Det handler ikke om at erstatte analoge arbejdsark med digitale versioner, men om at udnytte teknologiens potentiale til at lade eleverne skabe, producere og udforske.(*2)
Medbestemmelse inden for klare rammer
Et centralt fund i undersøgelsen er elevernes ønske om medbestemmelse. Hele 67% af eleverne efterspørger flere muligheder for selv at vælge emner i undervisningen. Men medbestemmelse betyder ikke total frihed – tværtimod. Eleverne trives bedst med medbestemmelse, når det foregår inden for tydelige rammer.
Det handler om at give eleverne konkrete valgmuligheder og vejlede dem i at træffe gode valg, samtidig med at man støtter dem i at gennemføre deres projekter.
Meningsfuld læring i praksis
Når eleverne kan se meningen med det, de lærer, stiger motivationen markant. Dette opnås bedst ved at skabe tydelige forbindelser mellem undervisningen og elevernes hverdag. Det kan være ved at relatere stoffet til aktuelle begivenheder, vise konkrete anvendelsesmuligheder eller skabe projekter, der rækker ud i lokalsamfundet.
En lærer fra Mandag Morgens undersøgelse beskriver succesen sådan:
“Det er der, man føler, man har vundet som lærer – når klassen lige pludselig kan være så opslugt af noget, at selv eleverne glemmer, at vi er nået ind i pausen.”
Implementering i praksis
At omlægge sin undervisning til mere motiverende former behøver ikke ske fra den ene dag til den anden. Start med at vælge en ny tilgang, som du vil eksperimentere med i din undervisning.
Det kunne være at introducere flere valgmuligheder i opgaveløsningen eller at lade eleverne arbejde mere skabende med digitale værktøjer. Observer hvordan dine elever reagerer og juster løbende din tilgang. Det vigtigste er at turde eksperimentere og være åben over for elevernes feedback.
En invitation til forandring
Motiverende undervisning handler i bund og grund om at skabe rum for aktiv læring, hvor eleverne føler ejerskab over deres egen læringsproces. Når du ser elever, der glemmer tiden, deltager aktivt og kan huske stoffet længe efter timen, ved du, at du er på rette vej.
Kilder:
- (*1): Rapporten “Motiverende undervisning – ifølge eleverne” er udgivet af Tænketanken Mandag Morgen, 2024.
- (*2): Lærerundersøgelsen 2023 blev gennemført december 2023 og indeholdt bl.a. spørgsmål om brugen af digitale læremidler i skolen.
- (*3): Podcasten “Motiverende undervisning – ifølge eleverne“, der ligger til grund for dele af blogindlægget her, er en samtale mellem Nanna Holstein (fra Mandag Morgen) og Anders Peter Nielsen:
Men vent, der er mere..
Du er også meget velkommen til at læse mine tanker om, hvor et godt forløb om netop motiverende undervisning på en skole skal indeholde.
Eller er du mere en “jeg vil gerne inspireres i indbakken”-type, så kan jeg måske friste med et nyhedsbrev?