Undervisning og formidling

Udfordringerne ved jobbet som lærer i 2024

Hele tanken med Lærerundersøgelsen er at blive klogere på livet som lærer – på godt og ondt. For der er jo desværre også ting, der udfordrer og frustrerer lærere landet over. Men hvad er udfordringerne ved jobbet som lærer ifølge lærerne selv?

Spørgsmålet er, hvad der fylder mest.. 

Udfordringerne ved jobbet som lærer
Towfiqu barbhuiya, Unsplash.

Lidt om valgmulighederne

Som optakt til Lærerundersøgelsen 2024 spurgte jeg i opslag på sociale medier, hvad jeg skulle spørge ind til. I den sammenhæng nævnte jeg, hvad der havde været en af de største udfordringer i 2023. 

Det var “eleverne og deres måde at opføre sig på”. I bagklogskabens evigt klare lys kan jeg godt selv se, at det måske ikke var præcist formuleret. 

Flere bad om at få det udspecificeret lidt, så derfor udgik den formulering i 2024 og blev erstattet af to nye. Samtidig kom der en mere på om AI, så lærernes muligheder endte med at være: 

At der i 2024-udgaven er nogle lidt andre formuleringer og flere muligheder gør, at vi måske ikke helt kan sammenligne med tallene fra 2023. Men måske kan vi sammenligne, hvad der fylder mest hos lærerne? 

Lad os starte med det største udfordring

Om det var præciseringen, der gjorde udslaget, skal jeg ikke kunne sige. Men en af de nye formuleringer kommer på en klar førsteplads. Det drejer sig om “inklusionsopgaven”, der har fået 62 % af stemmerne.   

Inklusion fylder også meget i debatten i medierne og på skoler landet over, så måske ikke så underligt, at det også kommer til udtryk i undersøgelsen her? 

De foregående år har “eleverne og deres måde at opføre sig på”, som vi vel godt kan sige, at inklusionsopgaven hører ind under, ligget på andenpladsen, men også her ser vi et skift. 

En pudsig detalje ift. placering er, at i 2022 var inklusion på en måde også med. Lang historie kort, så havde lærerne det år muligheden “Andet”, hvor de kunne uddybe og selv skrive et svar. 2 lærere skrev “inklusionsopgaven” og sammen med andre stavemåder og “inklusion” svarede sammenlagt 18 lærere (0,6 %) noget i den retning. 

2. pladsen er et ord på tre bogstaver

Noget af det, der også fylder meget i snakken om skolen er tid. For mange af de gode tiltag som fx co-teaching og mere praksisorienteret undervisning tager tid at implementere. 

Ja – god undervisning kræver tid. Derfor har det ikke overrasket mig nogle af årene, at muligheden “Manglende tid til forberedelse” altid har ligget højt på lærernes liste med udfordringerne ved jobbet som lærer. 

I år er de 52 % af stemmerne dog kun nok til andenpladsen. Sidste år var tallet ellers hele 66 %. Om det betyder, at lærerne har fået mere tid rundt om i landet, ved jeg ikke. Det kan man jo håbe, men måske er det snarere fordi andet fylder mere for mange?  

3. pladsen er også ny

Med 30 % af lærernes stemmer kommer “Konflikter med og mellem elever” ind på tredjepladsen og fortæller os, sammen med inklusionsopgaven på førstepladsen, at eleverne fylder meget på godt (jævnfør, hvad lærerne holder mest af ved jobbet) og desværre også ondt.

Her står vi igen med en udfordring ift. at sammenligne med de foregående undersøgelser, men jeg tillader mig at sammenligne en smule med de andre år og konstatere, at eleverne desværre fyldte mere på en negativ måde i 2024 end i de foregående år.

Og ser vi på, hvor eleverne fylder mest på den uheldige måde, så er det indskolingslærere og mellemtrinslærere, der har valgt de to muligheder mest. 

Eleverne har jo også forældre..

Omfanget af skole-hjemsamarbejdet kommer ind på fjerdepladsen i 2024 med 28 % af stemmerne. Et mindre fald fra sidste års 31 %. At denne mulighed faldt igen i 2024 ser jeg som et positivt tegn på, at samarbejdet med forældrene bliver bedre og bedre for lærerne rundt om i landet.

Der har også været meget fokus på samarbejdet mellem skole og hjem, så måske har det betydet, at færre lærere oplever det som en af de store udfordringer ved lærerjobbet?

13 % oplever manglede valgmuligheder som en stor udfordring

De rigtige læremidler er vigtige, hvis lærerne skal føle ejerskab over undervisningen. Derfor spurgte jeg for tredje år i træk ind til, hvordan de oplever mulighederne for selv at vælge materialer. 13 % af de adspurgte i 2024 oplever det som en stor udfordring.

Et fald fra sidste års 19 %, der havde valgt den mulighed. I undersøgelsens spørgsmål 10 bliver lærerne spurgt ind til, om de har været med til at vælge læremidler. Det har 33,5 % ikke. 

Samarbejdet med andre er måske ikke så stor en udfordring?

Det er marginaler, der adskiller de to spørgsmål om manglende samarbejde. Lederne slår kollegerne med 0,3 %, når det gælder manglede samarbejde.

Med henholdsvis 9,5 % og 9,2 % tænker jeg derfor ikke, at det er der, vi finder de største udfordringer ved jobbet som lærer. Samarbejdet med både ledelsen og medarbejderne blev der også spurgt ind til i andre spørgsmål, hvorfor det bliver gennemgået mere i andre artikler om Lærerundersøgelsen.

Hvad så med de telefoner?

Den snu læser (og det er du vel) vil vi vide, at vi på dette tidspunkt mangler to muligheder. Endda to af dem, der har fyldt meget i debatten. Men med 9 % af stemmerne ligger “mobiltelefoner og andre digitale forstyrrelser” langt efter andre af de ting, som lærerne finder udfordrende.

Dermed ikke sagt, at det ikke fylder og er irriterende. Det står måske bare ikke øverst på lærernes ønskeliste, når vi taler om ting, der skal ses på politisk og lokalt på den enkelte skole.

Det samme gælder muligheden “Elevernes brug af AI til fx afleveringer”, der har fået 7 % af stemmerne. En ny mulighed, der kom med efter et år, hvor mulighederne med AI virkelig tog fart og blev en ting, som skolerne for alvor må forholde sig til. Her er det tydeligt, at AI-udfordring er størst blandt udskolingslærere, om end tallet stadig er lavt.  

Udviklingen over tid

Jeg har allerede nævnt sidste års resultater og sammenlignet flere steder i teksten. At kunne det og i 2024-udgaven endda se tilbage på to tidligere undersøgelser var også noget af det, som jeg var spændt på. For nu begynder jeg at kunne se tendenser og udviklingen ift. de svar, jeg får fra lærerne. 

På grafen her har jeg sat tallene op, så du også kan se udviklingen:

Udfordringerne ved jobbet som lærer ifølge Lærerundersøgelsen
Lærerundersøgelsen, 2024

Hvad skal du bruge informationer her til?

Med frygt for at gentage mig selv, vil jeg gøre det kort. Meningen med Lærerundersøgelsen er at tage temperaturen på livet i skolen for at kunne bruge det i den debat, der foregår om fx inklusion eller mobiler i skolen. 

Men jeg tænker også, at det er oplagt, at du og dine kolleger taler om fx udfordringerne her, enten fælles på skolen eller i jeres team. Måske oplever I de samme ting, som værende mest udfordrende og kan hjælpe hinanden? Måske oplever I andre ting, der er udfordrende? 

Under alle omstændigheder tænker jeg, at det vigtigt at få talt udfordringerne ved jobbet som lærer, hvis vi vil sikre os, at flest mulige bliver i faget.  

Nysgerrig på mere?

Vil du have de ting, jeg laver om Lærerundersøgelsen (fx rapporten, der giver dig et samlet overblik) direkte i indbakken, så er det bare at skrive dig op:

 

p.s. har læsningen her været for trist (eller har du ikke læst den endnu), så skynd dig at få læst, hvad lærerne holder mest af ved jobbet som lærer.