Undervisning og formidling

94,4% af lærere…

Det fjerde spørgsmål i min undersøgelse af, hvordan det var at være lærer i 2022 handlede om, hvad lærerne holder mest af ved deres arbejde.

94,4% af lærere
Spoileralert – svaret har måske noget at gøre med eleverne.
Hvad holder lærerne mest af ved deres arbejde?

Det fjerde spørgsmål, som jeg stillede, handlede om, hvilke to ting, lærerne holder mest af ved deres arbejde.

Mine forslag var:

  • Den daglige kontakt med elever.
  • Teamsamarbejdet omkring klassen/-erne.
  • Sparringen med ledelsen.
  • Skole-hjemsamarbejdet.
  • Kollegerne.
  • Andet (hvor de selv kunne udfylde)
94,4% af lærerne…

Det svar, klart flest valgte var… Ja, hvad tror du det var? Hvad ville du selv vælge?

Imens du tænker lidt over det, så lad mig afsløre, hvad langt størstedelen svarede.

2178 af dem, der valgte at svare på spørgsmålet, svarede “den daglige kontakt med eleverne”, hvilket svarer til 94,4% af lærerne.

Gode relationer med eleverne er alfa og omega

Arbejdet med relationer er også en af de ting, som jeg selv holder af ved at undervise.

Fagligheden må også gerne fylde, men vi kommer ikke langt som undervisere, hvis vi ikke har en god relation. Her er daglig kontakt vigtig.

Det er ikke altid muligt. Det erfarede jeg selv sidste skoleår, hvor jeg havde to valgfagshold i billedkunst. Relationsarbejdet bliver ikke umuligt. Og må endelig ikke droppes!

Men der er udfordringer i arbejde med at sikre gode relationer, når man kun er “ugens gæst” i et af de timemæssigt mindre fag.

Er dine kollegaer også noget af det, der betyder mest ift. dit arbejde?

29,8% har valgt “Kollegaerne” som et af deres to valg. Gode kollegaer er også vigtige, hvis man skal trives på en arbejdsplads.

Måske særligt som lærer, hvor der nogle gange er brug for et trøstende kram, en ventil, et lyttende øre eller en kæk kommentar i et frikvarter efter en af de timer, der ikke gik som ønsket?

Jeg oplever da også tit et stærkt sammenhold blandt kollegaerne på langt de fleste af de skoler, jeg besøger. Det har I sikkert også på din skole

There is no I in….

Teamsamarbejde fylder meget på skoler i hele landet. Det går under forskellige navne og nogle steder føles det måske mere som et modelune, end noget værdiskabende.

Derfor var jeg nysgerrig på, hvor mange, der mon valgte den svarmulighed. Det viste sig at være 972 af deltagerne (42,2%).

Der findes mange mere eller mindre brugbare citater og udsagn om teamsamarbejde. B.S Christiansen (ja – jægersoldaten) sælger fx en plakat med teksten “I et team kan fem gange én blive til seks. Hvis ikke – er det blot en gruppe”.

Hvordan undgår vi, at det ender som en gruppe og ikke et team?

For at samarbejdet skal fungere, så skal deltagerne først og fremmest kunne se en værdi i at samarbejde.

Det lyder måske banalt, men jeg har talt med en del lærere på skoler, hvor de ikke oplevede en gevinst ved teamsamarbejdet.

Her tror jeg stadigvæk, at mange ledere, kolleger og konsulenter har en vigtig opgave med at få forklaret, hvad et godt teamsamarbejde kan tilføre den enkelte lærers arbejde

I det arbejde fylder skabelsen af gode rammer og afstemning af medlemmernes forventninger til samarbejdet og hinanden mere, end man umiddelbart skulle tro.

Hvad med de forældre?

Nu skal vi nok ikke dømme dem, der deltog for hårdt, men kun 4,3% har valgt Skole-hjemsamarbejdet. Jeg tror ikke, at det er et tegn på, at lærerne ikke bryder sig om at samarbejde med forældrene.

Måske er det et billede af, at forældresamarbejde af mange opfattes som mange timers arbejde med kommunikation på AULA.

Et godt samarbejde mellem skole og hjem er vigtigt. Men det er sjældent det, som lærere taler mest om, når de skal fortælle om deres arbejdsliv. I hvert fald ikke, når de fortæller de positive historier.

Er du leder, så læs ikke videre!

Medmindre du ikke tager det for personligt, at kun 4% har valgt “Sparringen med ledelsen”.

Sammenlignet med eleverne og kollegerne, så er det måske fair, at det ikke er en af topscorerne?

De 4% kan også være et tegn på, at ledernes rolle på i forhold til at give sparring og feedback til medarbejderne skal ændres. Eller at der skal afsættes mere tid til den del af jobbet som skoleleder?

Mange andre gode svar!

Nu nævnte jeg tidligere, at jeg var kommet til at give respondenterne mulighed for selv at skrive. Det valgte 5,9% at gøre.

Af dem får du lige et par stykker uredigeret og ukommenteret: 

  • Variation i arbejdsopgaverne,
  • Afprøve nye ting – metoder- tilgange,
  • Undervisning – indflydelse på indhold, at gøre det interessant og nogle gange selv blive klogere på nye emner,
  • Finde på motiverende undervisning, som eleverne synes er sjov og samtidig lærer noget af.

Ok – nu blev det ikke helt ukommenteret. For jeg er vild med, at én har svaret “motiverende undervisning” – det betyder nemlig også meget for mig som underviser!

Blev du klogere på livet som lærer?

Forhåbentlig har de mange svar fra lærerne og mine spørgsmål til dig undervejs sat nogle tanker i gang hos dig.

Egoistisk eller ej, så var det også mit formål med Lærerundersøgelsen. At sætte både dine og mine tanker i sving.

Men jeg håber derfor, at du er blevet lidt klogere på livet som lærer.

Om ikke andet, så ved vi begge nu, hvad 94,4% af lærerne er enige om.