Undervisning og formidling

Bag kulissen: Hvordan et skolebesøg bliver til

Som rejsende i god undervisning har jeg besøgt mange skoler. 

De færreste af disse besøg er tilfældige.

Langt de fleste besøg er nemlig omhyggeligt planlagt i samråd med skoleledelsen og måske pædagogisk udvalg (PU).

For at gøre dig en smule klogere har jeg beskrevet processen omkring et besøg, hvad end det er et oplæg eller et længere forløb. Fra første til sidste mail. 

Det begynder (næsten) altid med en mail

Udgangspunktet er ofte en mail fra en skoleleder (vi kan kalde ham Preben), hvor Preben beskriver de problemer, udfordringer eller ønsker om at prøve noget nyt de har på hans skole. 

Bag kulissen: Hvordan et skolebesøg bliver til

Nogle gange har Preben fundet mig via et af mine debatindlæg eller en af mine podcast. Andre gange skriver Preben fordi han har fået mig anbefalet af en anden skoleleder.

Pingpong via mail

Først læser jeg lidt op på skolen og dens værdier. Så besvarer Prebens mail med en række opfølgende spørgsmål. Folk som Preben har tit meget på hjerte og skal nogle gange vende nogle af mine spørgsmål med andre.

Derfor ryger der ofte en del mails frem og tilbage, hvor vi sammen bliver klogere på, hvad der bedst betaler sig for skolen.

Nogle gange er det fx nok med et oplæg, mens det andre gange måske skal være et mindre forløb. Enkelte gange er det slet ikke mig, men en af mine konkollegaer, der er brug for.  

Rammen laver vi sammen

Når jeg præsenterer mine ideer, er det ofte på et møde, hvor jeg kort skitserer det oplæg eller forløb, som jeg har i tankerne. Preben siger sjældent “Det gør vi!” på det første møde. 

Der skal summes, diskuteres og tingene igen vendes med resten af ledelsen og PU. Kan jeg komme med på et møde med PU, er det altid en fordel. På den måde kan jeg selv svare på og ikke mindst stille spørgsmål.

Efter et par møder eller to tilpasser jeg mit forslag. 

Kabalen, der skal gå op

Nogle gange er det mindre justeringer, mens jeg andre gange vender tilbage og vil gøre tingene noget anderledes, end Preben oprindeligt havde forestillet sig.

Når rammerne er på plads, skal der findes datoer, og jeg begynder planlægningen af selve oplægget. De rigtige øvelser skal vælges ud, den seneste forskning skal tjekkes, der skal findes passende og relevant statistik og meget andet, alt efter hvad oplægget handler om. 

Det lavpraktiske og min rider

Preben spørger ofte, hvordan borde og stole skal stå, lover adgang til en projektor og sørger for forplejningen. 

Ift. min rider, så beder jeg altid bare om lidt vand. Og lid mad, hvis medarbejderne også skal spise. 

Tit overrasker jeg Preben, når jeg spørger ind til sangvalget. Jeg spørger, fordi det skaber en god stemning, når vi starter med at synge sammen. Nogle gange er musiklærerne på sagen, mens jeg andre gang får lov at vælge frit. 

Opfølgningen

Efter mit besøg følger jeg op ved at eftersende materiale (slides og eventuelle fælles noter) og tager en snak med Preben om, hvordan de også har glæde af mine inputs om 3, 6 og 12 måneder på skolen. 

Mine besøg skal meget nødigt være nogle, hvor skolen ikke får gavn af indholdet på længere sigt. Ellers er det jo spild af både skolens penge og medarbejdernes tid.

Sidder du en udfordring eller et ønske for din skole, som du tænker, jeg kan hjælpe med dig/jer med, så gør enten som Preben og send mig en mail. 

Eller book et uforpligtende møde, hvor vi kan tale lidt om, hvilke udfordringer du står med, eller hvilke visioner du har for fremtiden på din skole: