Læseforskerne taler om, at vi befinder os i en læsekrise. Danske elever læser dårligere end nogensinde, siden vi startede med at måle.
Det kan der være flere årsager til. En af dem er måske adgang til bøger i skolen?
Både bøger til frilæsning og til faglig fordybelse.
Engang havde alle skoler et bibliotek
I gamle dage fandtes disse på skolens bibliotek, men hvordan ser det ud på skoler anno 2024. Findes skolebiblioteker stadig, er de alle erstattet af Pædagogiske Læringscentre (eller andet) eller er de måske helt sløjfede?
Det bad læseforsker Simon Skov Fougt mig spørge ind til i Lærerundersøgelsen 2024, hvor de fik følgende svarmuligheder:
- Vi har et dagligt bemandet skolebibliotek
- Vi har et skolebibliotek med enkelte timers bemanding
- Det er ubemandet og en del af PLC
- Det er bemandet og en del af PLC
- Vi har slet ikke et bibliotek
På grafen her kan du se, hvad lærerne svarede:

Lægger vi “har slet ikke et bibliotek” sammen med “ubemandet del af PLC”, så er det 24,6% af lærerne, der arbejder på en skole, hvor det er tilfældet.
Hvad siger forskeren?
Om lærernes svar siger Simon:
“Vi får ikke flere gode læsere blandt vores børn og unge, hvis vi ikke sikrer dem adgang til bøger i skoletiden.”
Er du interesseret i at høre mere om læsning i skolen og skolebibliotekets rolle, så er Simon med i podcastafsnittet “Making læsning great again – et besøg i Læringshuset”.
Hvordan oplever lærerne det med læsning?
Lærerundersøgelsen har indeholdt flere spørgsmål, hvor lærerne kunne angive om de var enige eller uenige. Et af dem gik, efter opfordring fra Simon, på om lærerne oplevede at eleverne læser dårligere.
Som du kan se på grafen her, så oplever langt de fleste lærere, at eleverne er blevet dårligere til at læse:

Hvad så nu?
Vil du vide mere om, hvad lærerne svarede på de mange spørgsmål i Lærerundersøgelsen?
Så kan du enten gå tilbage til oversigten, eller udfylde navn og e-mail i felterne herunder, så får du hele rapporten tilsendt:
*der går højst et par minutter, så lander rapporten i din indbakke (du skal lige godkende i en mail først).