Relationerne og samarbejdet mellem den enkelte lærer og vedkommendes kolleger kan spænde bredt. Den bredde er tænkt ind i artiklen her, hvor du bliver klogere på, hvordan lærerne ser forholdet med kollegerne.
Flere gengangere
Har du læst de andre artikler om Lærerundersøgelsen, så vil du opleve at nogle af informationerne i teksten her er gengangere. Jeg har nemlig taget lærernes svar med fra flere forskellige spørgsmål, hvor det primære fokus måske ikke var på teamsamarbejdet, men hvor svarene alligevel fortæller os noget om lærernes forhold til kollegerne.
Dem, de holder næstmest af ved jobbet
Et af de første spørgsmål var, hvilke to ting ved lærerjobbet, lærerne holder mest af.
De skulle vælge to svarmuligheder, og her ser vi første tegn på, at kollegerne fylder på en god måde. Svarmuligheden “Kollegerne” blev nemlig valgt af 58,9% af deltagerne (kun overgået af svarmuligheden “eleverne”). Teamsamarbejdet, hvor kollegerne jo også må siges at spille ind, fik 20,5% af stemmerne.
På spørgsmålet om, hvilke udfordringer lærerne oplever som de største, finder vi igen kollegerne. Med 9,2% af svarene lader det dog til på ingen måde at være en af de største udfordringer på landets skoler.
Feedback får lærerne primært fra kollegerne
Adspurgt, hvor lærerne primært får feedback på deres arbejde, valgte 58% svaret “regelmæssig dialog om min undervisning og mit relationsarbejde med kollegerne.”
Måske ikke det store behov for flere kurser om samarbejde?
De seneste år har der været øget fokus på teamsamarbejde og det professionelle læringsfællesskab, som det nogle steder omtales. Der er udgivet bøger, podcast og sikkert også afviklet et forløb eller to rundt om på landets skoler (jeg har selv været involveret i nogle stykker).
I den forbindelse er det interessant at se, om lærerne også oplever samarbejdet med kollegerne som noget, de ønsker at blive uddannet endnu mere i.
Lærerne skulle vælge to muligheder og her scorede hverken svarmuligheden “teamsarbejde” eller “co-teaching” særlig højt med henholdsvis 4% og 13%.
Lederne må gerne hjælpe med samarbejdet
I forlængelse af ønsker om efter- og videreuddannelse, så kan vi jo passende tage svarene fra spørgsmålet “Hvis din leder skulle gøre endnu mere for og med dig, så skulle det være at ..?”, hvor lærerne skulle vælge to svar.
Ud af 5 muligheder fik denne svarmulighed færrest af stemmerne med 19,4%.
(hvad de ellers svarede om ledelse er samlet i denne artikel)
Lærerne forbereder sig sammen
En del af et professionelt læringsfællesskab og succesfuld co-teaching handler om at forberede sig sammen og samarbejde om undervisningen.

For at blive klogere på, hvordan det ser ud med det, så blev lærerne igen i 2024 stillet følgende spørgsmål: Hvor ofte forbereder du dig sammen med én eller flere kollegaer?
Herunder kan du læse de forskellige svarmuligheder med antallet af besvarelser skrevet ud for. Tallet i parentesen er svarprocenten fra 2023.
- 1-2 gange om ugen: 33,8% (35,3%)
- 3-4 gange om ugen 6,4% (6,9%)
- 4- gange om ugen 1,3% (1,4%)
- En gang eller to om måneden. 24% (25,4%)
- Kun ved større fælles forløb. 29,7% (29,8%)
- Aldrig: 4,8% (5,6%)
Er der forskel ift., hvilke trin lærerne underviser?
Det korte og lidt kedelige svar er nej.
Der lader ikke til at være den store forskel ift. omfanget af den fælles forberedelse alt efter, hvilket trin lærerne arbejder på. Ser vi fx på svaret 1-2 gange om ugen, så blev det valgt af henholdsvis 35% af indskolingslærerne, 33% af mellemtrinslærerne og 32% af udskolingslærerne.
Nyuddannede og erfarne gør det
Sammenholder jeg svarene ift. forberedelse med lærernes anciennitet, lader det heller ikke til, at der er den store forskel.
30% af de nyuddannede lærere (0.5-4.5 års erfaring) svarede fx, at de forbereder sig med kolleger 1-2 gange om ugen. For de lærere, der har undervist 20 år og mere er tallet 36%, så måske bruger de erfarne lærere hinanden mere?
Lærerne hjælper også hinanden med eleverne
Ved spørgsmålet om, hvordan lærerne indsamler data til at give eleverne feedback, spiller kollegerne en rolle igen.
En af svarmulighederne var nemlig “Jeg spørger mine kolleger om deres oplevelser“, som 32,9% af lærerne valgte som svar i 2024. I 2023 var tallet 34,5%.
Vil du vide mere?
Det var spørgsmål og svar angående teamsamarbejde eller professionelle læringsfællesskaber om du vil. Måske har lærernes svar sat lidt tanker i gang – måske kan du genkende billedet fra din egen skole?
Resten af artiklerne i serien om Lærerundersøgelsen er oplagt at læse, hvis du ikke allerede har gjort det.
Og så er alle svarene samlet i en rapport, som du let kan få tilsendt:
*der går højst et par minutter, så lander rapporten i din indbakke (du skal lige godkende i en mail først).